Friday, August 5, 2011

Rumah Ku, Kampung Ku,

Rumah Ku, Kampung Ku

yahooooo~~~
bestnya tahun ni aku dapat sambut puasa pertama kat rumah, Setelah 4 tahun aku sambut puasa pertama kat Shah Alam, tahun ni akhirnya dapat juga aku balik rumah dan sambut puasa kat rumah.

Puasa pertama kat rumah, mak aku masak ikan masak pindang, kegemaran aku tuh,,hahaha,,,,pergi bazaar ramadan kat Pesta, ramai gile manusia kat situ, memang first and last time la aku pergi bazar tu untuk tahun ni, ramai sangat manusia, sampai nak jalan pun tak boleh,,

aku dah lama tak online sebab malas, walaupun kat rumah ada broadband, tapi tetap malas sebab broadband lembab, dan aku bukan jenis orang yang suka menunggu. sebab tuh lah aku dah lama tak buat entri untuk blog baru aku ni,.

syukur alhamdullilah, hari ni dah hari kelima aku puasa di rumah, walaupun semalam jari aku terbelah sebab belah kelapa, dengan jari-jari aku seklai terbelah, maklumlah dah lama tak pegang parang, ni lah jadinya, besar jugak lah terbelah tuh, aku takut kena jahit je, tapi aku tgk hari ni dah kering, so tak de pape  ni kot,,ehh,,apa aku mengarut ni, sebenarnya aku nak cakap syukur dikurniakan nyawa untuk berpuasa di hari kelima ni sehingga ke akhir ramadhan,,

petang tadi aku balik rumah aku kat kampung, rumah aku dilahirkan, rumah kat Kampung Sungai Ayam, pergh, masa dalam perjalanan nak pergi rumah sana, banyak dah perubahan, gempakk tuh,,,
aku pergi sebab dah lama tak pergi, sebab ayah aku suruh pergi dan sebab aku nak jalan-jalan sebab bosan masa petang tadi. Aku kalau balik Batu Pahat aku duduk kat rumah mak aku kat bandar, so dah lama lha tak jengah rumah kat kampung yang kosong tuh, rumah tu guna masa raya ataupun ada kenduri yang keluarga aku buat, lepas ni aku duduk kot kat rumah tuh, tak nak biar kosong dah rumah tu.

                      rumah aku yang tengah di ubah suai

Rumah kat kampung tuh sekarang tengah ubah suai, kira upgrade lah dalam bahasa jawanya, kesian aku tengok rumah tuh, dah tak serupa rumah dah, entah sempat siap atau tidak time raya nanti, dah lah semua keluarga belah ayah aku balik beraya kat kampung, (memang tiap-tiap tahun pun akan beraya kat kampung sebab tuh wasiat arwah nenek aku) rumah ni lah rumah yang aku duduk sorang-sorang selama setahun lebih masa aku tingkatan 6 dulu, sebabnya kenapa aku duduk sorang-sorang, tak yah lah aku nak ceritakan kat sini, yer, banyak kenangan rumah tuh kat aku, kena kacau masa tido, sampai aku mengamuk kat benda tuh, maklumlah tengah mamai-mamai, mulut aku terpacul lah kata-kata yang amat marah, terus tak kena kacau, yer lah, kena kacau kat rumah sendiri, mau tak mengamuk aku malam-malam buta,, kira-kira ada lah 3 kali aku kena kacau kat rumah tuh, tapi tak da papa pun, sebab rumah kita sendiri kan, buat apa nak risau. semua ni aku kena masa aku duduk sorang-sorang kat rumah masa tingkatan 6 dulu,

Masa aku sampai petang tadi, terus pusing belakang rumah, tengok sungai tempat aku berkubang, memancing ikan gapi, dan tempat aku wat fish-spa, Nauzubillah, dah tak serupa sungai dah, semak penuh keliling sungai, ayah aku kata tak pe, nanti sungai tuh kontraktor tuh bersihkan sekali, lagipun sepupu-sepupu aku semua dah buat collection duit, nak bersihkan sungai tuh, konon nak jadikan lagoon, so boleh lah geng-geng ACMS nanti berkubang ramai-ramai dalam sungai tuh, (ACMS stand for Anak Cucu Mohd Said)

                    sungai belakang rumah aku yang tak serupa sungai

masa aku tulis entri ni, lagu raya jer yang derang pasang kat tempat kerja adik aku ni, mesti diaorang tak sabar nak sambut raya agaknya, aku pulak, tak rasa nak sambut raya betul-betul pun, sederhana je macam tahun-tahun lepas, yang penting habiskan puasa dan puasa penuh, jangan kantoi puasa sudah lar,,,

selamat berpuasa kepad semua!!
wasalam..














No comments:

Post a Comment